پاروا ویروس در سگ ها

پاروا ویروس در سگ ها

از چی میدونیم :

شما به عنوان دارنده یک سگ باید اطلاعات پزشکی و جامعی از بیماری ها و علائم اون ها داشته باشید.

سگ ها هم مثل ما انسان ها دسته بندی متفاوتی از بیماری ها دارن که هرکدوم میتونه علت های مختلف با نشانه های مختلف داشته باشه.

ویروس ها یکی از علت های بروز بیماری ها هستن که به دلیل عدم توانایی دیدن اونها قالبا ناخواسته درگیرشون میشیم.

یکی از اون ویروس هاست که بر روی سگ ها تاثیرات بدی داره و متاسفانه با سرعت سگ رو زمین گیر میکنه

چطور سگ ما به مبتلا میشه :

یک بیماری مسری بین سگ هاست که میتونه از سگ به سگ ، از انسان آلوده به سگ و یا جسم بیحان و یا محیط آلوده به بدن سگ شما نفوذ کنه . به طور مثال ممکنه سگتون رو برای چکاپ به یک مرکز درمانی ببرید و قبل شما یک کیس آلوده روی همون میز معاینه و یا صندلی که شما در سالن انتظار نشستید حضور داشته و به سادگی لباس یا کفش شما با اون  آغشته بشه و خوده شما باعث انتقال به منزلتون بشید .

باید بدونیم که این ویروس میتونه ماه ها در یک محدوده زنده بمومه و ممکنه در اشیای بی جان مانند کاسه های غذا، کفش ها، لباس ها، فرش و زمین زنده بماند .

با دیدن چه نکاتی به وجود پاروا ویروس مشکوک بشیم :
از علائم عمومی میشه به بی حالی، استفراغ شدید، از دست دادن اشتها و اسهال خونین و بدبو است که می تونه موجب کم آبی  تهدید کننده برای حیات حیوان بشه  که البته  اولین علامت بیماری در واقع  بی اشتهایه  (  با توجه به اینکه توله ها اشتهای بالایی در خوردن غذا دارند، لازمه هرگونه بی اشتهایی در اونها جدی گرفته شود ) و بعد سابر علائم .

مراحل تشخیص :

دامپزشک بر اساس علائم بالینی و کیت پاروا ( وسیله ای مانند بیبی چک که با نمومه گیری از مقعد سگ ، تشخیص بیماری را البته با دقت کم میدهد )  و آزمایش خون ، را تشخیص می دهد.

درمان :
 در واقع هیچ دارویی وجود نداره که بتونه رو از بدن خارج کنه و یا ازبین ببره ، درمان این بیماری به طور کلی ساده و با مراقبت های حمایتی تسکین دهنده برای کنترل علائم و تقویت سیستم ایمنی بدن سگ ماست تا بهش امکان مبارزه با این بیماری خطرناک رو بده . سگ های مبتلا به  نیاز به درمان سنگین در یک بیمارستان دامپزشکی دارن، برای اینکه  آنتی بیوتیک ها، داروها و سرم ها برای کنترل اسهال و استفراغ، تنظیم مایعات بدن و سایر روش های حمایتی را دریافت می کنن . میانگین اقامت در بیمارستان حدود  5-7 روزه و بسته به دامپزشک و نحوه درمان معمولا به اونها غذا نمیدن و با سرم نیاز های بدنشون تامین میشه .

با تاسف باید بگم توجه داشته باشیم که این درمان همیشه موفق نیست، و در برخی موارد سگ های درگیر مریضی از بین میرن .
پس اگر متوجه  استفراغ شدید، از دست دادن اشتها، افسردگی یا اسهال با خونریزی شدید در سگتون شدید بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

 

چطوری میشه از جلوگیری کرد؟
شما می تونید سگ خودتون رو در برابر این پاروا محافظت کنید به شرط اینکه مطمئن بشید که سگ های خودشو به موقع گرفته باشه. معمولا توصیه می شه که توله سگ ها با های دوره ای چند گانه واکسینه بشن تا از ابتلا به بیماری های مختلف که مدام در معرض آنها هستن بیمه بشن.

به طور کلی، اولین در سن 6-8 هفتگی به سگ شما داده میشه و بعد از یک ماه یک دوره و مجدد یک ماه دیگر یک دوره و بعد هر یک سال دوباره داده می شه. پس برنامه توله سگ قبل از چهار ماهگی کامل نیست. سگ های قدیمی تر که سریهای کامل توله سگ را دریافت نکرده اند ممکنه حساس به
باشند. با دامپزشک خود مشورت کنید که چگونه سگ شما مجدد برای احضار شود.

این ویروس در مقابل بسیاری از ها و کننده های معمولی مقاومه . شما میتونید  برای از محلول یک قسمت سفید کننده به 32 قسمت آب استفاده کنید و میتونید اسباب بازی های آلوده سگ، ظرف غذا و کاسه آب اون رو  که باید به درستی تمیز بشه، ده دقیقه در این محلول قرار بدید.

اگر فکر می کنید که جایی بوده اید که ممکنه آلودگی در آنجا وجود داشته باشه میتونید از این محلول برای ضدعفونی کردن اون محل ها و حتی کف کفش خود استفاده کنید. مناطقی که برای تمیز کردن سخت تر هستن (برای مثال، مناطق چمن دار، موکت و چوب) ممکنه نیاز به کننده به صورت اسپری داشته باشید .

 

 نکته خیلی مهم اینکه برخی از بیماری ها با علائم مشترک با وجود دارن


یک توله سگ با اسهال ساده میتونه دچار مشکل گوارشی ساده در اثر پرخوری یا مصرف غذای چرب  شده باشه یا اسهال خونی می تونه مشکل انگلی داشته باشه ،مثلا  یک ویروس غیر از  یا یک کولیت استرس  ممکنه دستگاه گوارش سگ رو مسدود کنه و علائمی شبیه به پاروا ایجاد کنه. بنابراین بسیار مهمه که سگمون رو برای تشخیص دقیق به دامپزشکی معتبر ببریم.

 

امیدوارم مطالب بالا واستون مفید باشه

محسن امینی


ثبت دیدگاه