نکات درمورد عقیم کردن سگ ها

نکات درمورد عقیم کردن سگ ها

  • عقیم کردن در سگ ها چیست و چگونه است؟

عقیم کردن یک نوع متداول از جراحی است که باعث می‌شود سگ شما دیگر قادر به تولید توله نشود که این پروسه در سگ های نر و ماده متفاوت است. در سگ‌های نر، این عمل به عنوان کاستراسیون شناخته می‌شود و شامل برداشتن تستیکول‌ها است. در سگ‌های ماده، تخمدان و معمولاً رحم نیز خارج می‌شود و به آن اسپاینگ گفته می‌شود. اگرچه هر دو روش با استفاده از بیهوشی انجام می‌شوند، در بیشتر موارد سگ شما در همان روز عمل به خانه باز می‌گردد.

مانند کاستراسیون یا اسپاینگ سگ شما یک تصمیم بزرگ است، اما آیا این تصمیم مناسب ، شما و سگتان است؟

 برای کمک به انتخاب درست، مهم است که شما مزایا و معایب این عمل را درک کنید، اینکه آیا هرگونه خطری برای سلامتی، رفتار یا وزن سگ شما وجود دارد،؟

سن مناسب برای انجام این عمل و هزینه انجام این روش، هر تصمیمی که شامل یک عمل جراحی است، باید جدی گرفته شود، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با دامپزشک خود حتما مشورت کنید.

 

هر سگی منحصر به فرد است و شما باید با دامپزشک خود درباره مزایا و معایب عقیم کردن صحبت کنید.

  • مزایای پزشکی

- عقیم کردن برای سگ‌های نر به طور قابل توجهی احتمال ابتلا بیماری‌های پروستات و خطر برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

- برای سگ‌های ماده خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد که بیماری مرگبار می باشد

- عقیم کردن خطر عفونت رحم (به نام پیومترا) را از بین میبرد. اگر سگ شما از پیومترا رنج می‌برد و باید به عنوان بخشی از درمان عقیم شود، این امر هم گران تر هم سخت تر از عقیم کردن یک سگ سالم خواهد بود. خطرات جراحی همچنین بیشتر است..

- بارداری و زایمان ممکن است برای مادر خطرناک باشد

- بسیاری از سگ‌های ماده عقیم نشده، تقریبا پس از 2 ماه پس از فحل شدن، دچار حاملگی کاذب می شوند.

در کل، موافقت عمومی در حال حاضر این است که عقیم کردن عمر سگ را افزایش می‌دهد. در برخی مطالعات علمی، افزایش خطر برخی از شرایط بهداشتی به دلیل عقیم کردن مطرح شده است.

  • برخی از معایب این عمل عبارتند از:
  • این عمل باعث کاهش متابولیسم می‌شود؛ با این حال، فعالیت فیزیکی آنها کم خواهد شد و مستعد چاقی میشوند . با تنظیم رژیم غذایی و میزان کالری مصرفی سگ خود و اطمینان از انجام تمرینات منظم - حداقل روزانه - می‌توانید از چاقی پیشگیری کنید.

 

  • نژاد بزرگ قبل از کامل شدن رشد استخوان، با افزایش خطر پارگی رباط‌های صلیبی (صدمه زانو) همراه خواهد بود.

 

  • عقیم کردن قبل از رشد کامل ممکن است با افزایش خطر برخی از رفتارها مانند فوبیای
  • نویز و صدا همراه باشد.

مراقبت های قبل عمل:

غذا : شما باید سگ خود را 8-6 ساعت قبل از بیهوشی گرسنه نگه دارید، به عبارت دیگر، شب قبل از عمل به سگتان شام دهید، اما صبح روز عمل، صبحانه یا مکمل‌ها را ندهید. این برای اطمینان از خالی بودن معده‌ی آن‌ها است تا زیر بیهوشی استفراغ نکنند و خطر خفگی آنهارا تهدید نکند.

آب : می‌توانید تا 3-2 ساعت قبل از عمل آب برای سگتان بگذارید و اجازه دهید به مقدار کافی آب بنوشد.

سلامتی : اگر سگتان در روزهای قبل از عمل در سلامتی کامل نبوده، به دامپزشکتان اطلاع دهید تا بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که برای عمل آماده هستند.

تمیزی : بهتر است شب قبل عمل، سگتان را حمام کنید.

 

حین عمل:

- دامپزشک شما سگتان را بررسی کرده، مقداری آرام‌بخش سبک و داروی بیهوشی می‌دهند .

- بعد از اینکه دارو اثر خود را نشان داده است، سگ شما تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.

سپس آن‌ها با دقت نظارت می‌شوند، و آماده روند جراحی می شوند.

- اگر سگ شما ماده است، دامپزشک یک برش کوچک در وسط شکمش انجام می‌دهد تا تخمدان‌ها و معمولاً رحم او را با دقت خارج میکند.

- اگر سگ شما نر است، دامپزشک یک برش کوچک فقط بالای بیضه‌ها انجام می‌دهد.

 

 

پس از عمل:

سگ شما زیر نظر دقیق دامپزشک یا پرستار دامپزشکی از بیهوشی بیدار می‌شود و در محفظه ای گرم قرار میگیرد.

بیشتر سگ‌ها معمولاً چند ساعت پس از عمل به خانه باز می‌گردند، اما اگر سگ شما کمی دیرتر از حالت بیهوشی خارج شد، ممکن است نیاز به نظارت بیشتر داشته باشند.

مراقبت های بعد از عمل:

به محض آمدن سگ خانه، ممکن است کمی خواب‌آلود و گیج باشد. این وضعیت ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد، اما با خارج شدن داروهای بیهوشی از بدنشان (معمولاً ظرف ۲۴-۴۸ ساعت)، احساس نرمال‌تری خواهند کرد. هنگامی که سگتان احساس بهتری کرد و پرانرژی‌تر شد، احتمالاً خواهان دویدن و حرکت طبیعی شان خواهند بود، اما مهم است که برای ۷-۱۰ روز استراحت کنند تا از هرگونه عارضه‌ای در محل جراحی و بخیه های داخلی جلوگیری شود. اگر لازم باشد، ممکن است نیاز باشد سگتان را در قفس یا پارک بگذارید، یا آن‌ها را در یک اتاق محدود کنید. پس از بهبود از جراحی، می‌توانید به تدریج آن‌ها را به ورزش بازگردانید.

محفاظت پس از جراحی

پس از جراحی برای سگتان گردنی محافظ یا الیزابت میبندند، این کار برای جلوگیری از زبان‌زدن و گاز‌زدن در محل جراحی انجام خواهد شد.

چک‌آپ‌ها

به طور معمول، سگتان نیاز به چک‌آپ‌هایی در ۲-۳ روز و ۷-۱۰ روز پس از عمل دارند تا از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید.

 

برداشتن بخیه ها

بیشتر بخیه های آنها به صورت جذبی هستند. اما تعدادی هم قابل رویت هستند که نیاز به کشیدن دارند. با دامپزشک خود صحبت کنید و در زمانی که تایین میکند ، مراجعه کنید و بخیه هارا بکشید (معمولا در بازه 1 تا 2 هفته بعد از عمل).

عقیم کردن یک روند نسبتاً ایمن و روزمره است که بیشتر دامپزشکان به صورت روزانه انجام می‌دهند. با این حال، همانند هر عمل جراحی دیگری، همیشه خطرات و احتمال مشکلات در طول و بعد از جراحی وجود دارد. پس حتما در انتخاب دامپزشک خود دقت کنید.

 


ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...