هاری در سگ ها

هاری در سگ ها

هاری یک ویروس غیرقابل درمان است که به مغز و نخاع حمله می کند. همه پستانداران،از جمله سگ و انسان، می توانند هاری بگیرند..

 

در حالی که قابل پیشگیری و حتی قابل درمان است، اما باید زود تشخیص داده شود. هنگامی که علائم هاری ظاهر می شود، ویروس کشنده است. متأسفانه، تنها یک راه برای "آزمایش" هاری در حیوانات وجود دارد و آن آزمایش مستلزم مرگ حیوان است تا بتوان مغز آن را آزمایش کرد. به همین دلیل است که واکسینه شدن حیوان خانگی شما در برابر هاری بسیار مهم است.

هاری در سرتاسر جهان یافت می شود، اگرچه چند کشور به دلیل برنامه های موفق حذف این ویروس ، عاری از هاری اعلام شده اند. جزایری که برنامه قرنطینه سختی دارند اغلب عاری از هاری هستند. در آمریکای شمالی و اروپا، هاری بیشتر در سگ‌های خانگی از بین رفته است.

 

سگ من چگونه می تواند هاری بگیرد؟

هاری در بزاق ترشح می شود، بنابراین اغلب از گاز گرفتن توسط حیوان آلوده منتقل می شود و ویروس وارد جریان خون خواهد شد. همچنین می تواند از طریق زخم باز که در معرض بزاق حیوان آلوده است، با لیسیدن عبور کند.

در حالی که می تواند بین حیوانات خانگی منتقل شود، هاری در سگ ها اغلب از قرار گرفتن در معرض حیوانات وحشی مانند خفاش ها، راکون ها و روباه ها ناشی می شود.

 

هر سال حدود 400 تا 500 مورد هاری در حیوانات خانگی خانگی مانند گربه، سگ و موش گزارش می شود. هاری به خصوص در سگ ها در ایالات متحده رایج نیست، زیرا 100٪ با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

علائم هاری چیست؟

اگر سگ شما توسط حیوان دیگری گاز گرفته شد و شما نگران هاری هستید، به رفتار آنها توجه کافی داشته باشید و اگر دلیلی برای شک به هاری دارید، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

سگ شما ممکن است به سرعت بی قرار و تحریک پذیر شود، حتی ممکن است پرخاشگری نشان دهد. حیوانات هار نیز ممکن است به طور غیر مشخصی مهربان باشند. به طور مشابه، اگر سگ شما معمولاً هیجان زده و خوشحال است، ممکن است ناگهان آرام و بی علاقه به نظر برسد. علائم فیزیکی هاری در سگ‌ها شامل تب، مشکل در بلع، ترشح بیش از حد آب دهان، تلوتلو خوردن، تشنج و حتی فلج است.

 

با پیشرفت ویروس، سگ شما ممکن است طوری رفتار کند که انگار بیش از حد تحریک شده است، به این معنی که نور، حرکت و صدا ممکن است اثر منفی داشته باشند.

آنها ممکن است به دنبال مکانی تاریک و ساکت برای مخفی شدن باشند یا رفتاری پرخاشگرانه داشته باشند.

یکی از شناخته شده ترین علائم هاری در سگ ها کف کردن دهان است. برخی از سگ ها ممکن است این حالت را نشان ندهند، بلکه فقط بزاق بیش از حد یا ترشح آب دهان را نشان دهند. این نشانه پیشرفت ویروس است. در مراحل پایانی هاری، تشنج و  فلج شدن شایع است. سگ‌ها در این مرحله نمی‌توانند ماهیچه‌های خود را کنترل کنند - مخصوصاً در سر و گلو - که بلع را دشوار می‌کند. در نهایت تنفس غیر ممکن میشود، که منجر به مرگ می شود.

 

ویروس می تواند هفته ها قبل از بروز علائم در بدن سگ شما باشد. بیشتر موارد در سگ ها در عرض 21 تا 80 روز پس از قرار گرفتن در معرض این بیماری ایجاد می شود، اما این دوره می تواند بسیار کوتاه تر یا طولانی تر باشد. وقتی هاری علائمی را نشان داد، قابل درمان نیست، بنابراین مهم است که به‌محض گاز گرفتن سگ‌تان، سریعا با دامپزشک خود تماس بگیرید.

خطر انتقال هاری به مردم

هنگامی که فردی در معرض حیوان مشکوک به هاری قرار می گیرد، خطر انتقال هاری باید به دقت ارزیابی شود. خفاش های حشره خوار، اگرچه کوچک هستند، اما می توانند با دندان های خود زخم ایجاد کنند و هرگز نباید آنها را با دست های خالی گرفت. نیش خفاش ممکن است نادیده گرفته شود یا مورد توجه قرار نگیرد، بنابراین تماس مستقیم با خفاش ها می تواند خطر قرار گرفتن در معرض ویروس در نظر گرفته شود.

 

هر گوشتخوار وحشی یا خفاش مشکوک به قرار گرفتن در معرض هاری باید هاری تلقی شود مگر اینکه خلاف آن با تشخیص آزمایشگاهی ثابت شود. در حالت ایده‌آل، این شامل خفاش‌هایی می‌شود که در تماس مستقیم با مردم هستند، مانند خفاش‌هایی که در اتاق‌هایی با افراد خوابیده یا ناآگاه یافت می‌شوند. حیوانات وحشی، از جمله گرگ، هرگز نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند. اگر حیوان وحشی خانگی یا گرگ، شخص یا حیوان اهلی را در معرض هاری قرار دهد، باید اوتانیز شود و از نظر هاری آزمایش شود.

 

آیا می توان از گاز گرفتن حیوان هار جان سالم به در برد؟

مهمترین روش برای جلوگیری از پیشرفت هاری، تزریق دوز واکسن هاری است. این واکسن حیوان گاز گرفته را تحریک می کند تا آنتی بادی های خنثی کننده خود را در برابر ویروس هاری تولید کند. بدون واکسیناسیون و درمان سریع پس از مواجهه، شانس بقا ضعیف است.

آیا واکسیناسیون موثر است؟

واکسیناسیون بهترین و موثر ترین راه پیشگیری از هاری است. واکسیناسیون تولید آنتی بادی ها را افزایش می دهد اما تنها در صورتی موثر است که قبل از ورود ویروس به سیستم عصبی انجام شود. واکسن های مدرن هاری برای سگ، گربه، اسب و موش بسیار ایمن هستند.

در طول چه زمانی ، هاری سگ را میشکد؟

متاسفانه بیشتر سگ ها تقریبا بعد از 10 روز کشته میشوند.


ثبت دیدگاه