ویروس دیستمپر در سگ ها

ویروس دیستمپر در سگ ها

دیستمپر یک بیماری ویروسی بسیار مسری و اغلب کشنده است که بر دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، سیستم عصبی و سایر اندام های سگ تأثیر می گذارد. سگ های واکسینه نشده یا واکسیناسیون ناقص و به خصوص توله سگ ها در معرض خطر بیشتری هستند.

 

دیستمپر فقط سگ ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. موش ، روباه، گرگ، کایوت و سایر گوشتخواران - نیز می توانند بیمار شوند و ویروس را به سگ ها منتقل کنند.

 

از دیستمپر در سگ ها می توان از طریق یک سری واکسیناسیون اصلی که باید توسط دامپزشک مجاز انجام شود، پیشگیری کرد.

علائم دیستمپر سگ چیست؟

ویروس دیستمپر سگ در ابتدا به سلول های سیستم ایمنی حمله می کند و پاسخ ایمنی سگ را تضعیف می کند و سگ را در معرض خطر بیشتر عفونت های دیگر قرار می دهد.

 

با گسترش ویروس به دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، سگ ها معمولاً علائم بالینی زیر را ایجاد می کنند:

 

ترشح از چشم و بینی

تب

سرفه کردن

بی حالی

کاهش اشتها

استفراغ

اسهال

همانطور که ویروس به سیستم عصبی حمله می کند، سگ ها نیز ممکن است علائم عصبی را نشان دهند:

 

عدم توانایی حرکت در مسیری مستقیم

سر کج شود

عدم هماهنگی

انقباضات عضلانی

تشنج همراه با حرکات فک  ("مانند جویدن آدامس") و آب دهان

تشنج

فلج جزئی یا کامل

ویروس دیستمپردر سگ ها همچنین ممکن است باعث ضخیم شدن و سفت شدن سطح بینی و کف پنجه ها شود. اگر قبل از بیرون آمدن دندان های دائمی سگ ها آلوده شوند، دندان های دائمی سگ ها آسیب خواهند دید.

 

اگر سگ شما هر یک از علائم بالا را داشت، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید، که می تواند شما را در مراحل بعدی راهنمایی کند. همانطور که علائم نشان می دهد، دیستمپر یک بیماری جدی است - از هر 2 سگ حدود 1 سگ به دلیل عفونت می میرند. اگرچه سگ‌هایی که زنده می‌مانند از مصونیت مادام العمر در برابر ویروس دیستمپر سگ برخوردار هستند، اما معمولاً آسیب‌های دائمی و جبران‌ناپذیری به سیستم عصبی دارند.

علل دیستمپر سگ

دیستمپر توسط ویروس پارامیکسوویروس paramyxovirus ایجاد می شود. حیوانات از تماس با ادرار، خون، بزاق یا قطرات تنفسی آلوده، به این ویروس مبتلا می شوند. این بیماری می تواند از طریق سرفه و عطسه یا کاسه آب و غذای آلوده نیز منتقل شود.

 

دیستمپر ممکن است در تمام سال رخ دهد، اما ویروس در برابر سرما مقاوم است. اکثر موارد در سگ های خانگی در اواخر پاییز و زمستان رخ می دهد.

 

 

 

دیستمپر چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

دامپزشکان معمولاً دیستمپر را از طریق ترکیبی از علائم بالینی و آزمایش‌ها تشخیص می‌دهند. هیچ درمانی وجود ندارد و هیچ داروی ضد ویروسی برای مبارزه با عفونت تایید نشده است. به همین دلیل است که واکسیناسیون بسیار مهم است.

اما در صورتی که واکسیناسیون قبل از وارد شدن ویروس در بدن سگ انجام شود.

 

درمان معمولاً شامل مراقبت‌های حمایتی مانند مایعات برای اصلاح کم‌آبی بدن و داروها برای جلوگیری از عفونت‌های ثانویه و کنترل استفراغ، اسهال و علائم عصبی است. سگ های مبتلا به دیستمپر باید از سگ های دیگر جدا شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. انتخاب دامپزشک در برخورد با این بیماری بسیار مهم است. چرا که باید سگ در محیطی کاملا ایزوله و قرنطینه قرار بگیرد و افراد درمان گر بهداشت فردی را رعایت کرده تا از انتقال ویروس جلوگیری شود.

 


ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...