حمام کردن سگ ها

حمام کردن سگ ها

 و عایت یکی از عوامل مهم در بحث نگهداری سگ هاست اما به شرط آنکه اصولی و درست انجام شود.
موضوع اول در خصوص  سن آنهاست ، باید بدانیم که توله ها تا سن حدود 2 ماهگی که در کنار مادر هستند نیازی به کردن ندارندزیرا مادر به طور مداوم آنها را با لیس زدن تمیز می کنن .
از سن 2 ماهگی تا حدود 4 ماهگی سگ شما مانند نوزاد انسان نیاز به مراقبت های خاصی دارد که شما به عنوان مالک سگ باید به آنها اشراف کامل داشته باشید.
پس نتیجه گیری میکنیم که تا زمانی که سگ در کنار مادره نیازی به کردن ندارد و بعد از آن تا 4 ماهگی با رعایت شرایط لازم میشه حمام کرد .
فاصله مناسب بین هر دوره حمام کردن :
سگ ها مانند انسان ها غدد تعریقی ندارند و بدن آنها به واسطه عرق کردن بو نمیگیرد. به جای آن غددی در سطح پوست آنهاست که مسئول تامین چربی لازم سطح پوست سگ هاست که در محافظت از ساختارهای پوست و موی حیوان نقش مهمی داره این لایه چربی مانع از خشک شدن و تغییر PH پوست و مو شده و از سویی دیگر با حفظ اسید چرب سطح پوست، قدرت مقاومت آن در برابر اجرام بیماری‌ زا را تقویت می‌کند . حال چنانچه شما مدت زمان لازم بین دو کردن را رعایت نکنید و مدام چربی لازم در سطح پوست سگتون رو بشوریذ این غدد پرکار شده و از حالت طبیعی خارج میشن و ممکنه خیلی سریح با مشکلاتی مثل خشک شدن پوست و موی سگ و یا ریزش مو یا ... مواجه بشید.
مدت زمان استاندارد بین  دو  بین بیست تا سی روز می باشد.
نکته مهم اینکه در صورتی دست و پا یا پشت حیوون شما در اثر پیاده روی یا دستشویی کثیف شد شما میتونید فقط اون قسمت هارو بشورید که اون محسوب نمیشه.
مخصوص سگ یا انسانی ؟
در ساختار های انسانی مواد قوی چربی زدا وجود داره که اگرسگتون رو مدام با آنها بشویید قطعا به واسطه وجود آن مواد قلیایی سگ شما در بلند مدت دچار مشکلات شدید پوست و مو میشه و نیز مواد موجود در های انسانی که برای داشتن رنگ و بوی بهتر استفاده میشه برای شامه سگ شما شدیدا آزار دهنده خواهد بود پس بنابر این پیشنهاد ما برای شما استفاده از های مخصوص است .
مانع نفوذ آب به داخل گوش سگ ها شوید 
مجرای گوش سگ ها ساختار متشکل از یک مجرای عمودی در ابتدا و مجرای افقی در انتهاست که چنانچه آب وارد گوش سگ شما شود در انتهای سطح افقی راکت میمونه و نمیشه اون رو تخلیه کرد و محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و عفونت ها شروع درگیری های مجرای گوش میشه .
برای پیشگیری از این موضوع میتونید مقداری پنبه یا دستمال نخی استریل رو گلوله کنید و چرب کنید و در مجرای گوش بزارید تا مانع ورود آب به داخل گوش بشه اما پس از برداشتن اون رو فراموش نکنید .
نحوه کردن سگ  :
ابتدا بر اساس سایز سگ خودتون فضایی مانند وان یا تشت رو تا نیمه از آب ولرم پر کنید و سپس داخل اون رو شامپو مخصوص بریزید و سگتون رو وارد اون وان کنید و به آرامی سطح پوست و مو رو با اون آب و کف ماساژ بدید  ( نکته مهم اینکه ترجیحا از ریختن مستقیم شامپو روی سطح پوست سگ اجتناب کنید زیرا ممکه اثرات شامپو پس از پایان حمام روی پوست سگ بمونه و ایجاد مشکل کنه ) و سپس با فشار ملایم آب اون رو بشورید تا کامل مواد شوینده پاک بشه و بعد وارد مراحل خشک کردن سگ بشید .
خروج سگ خیس از ممنوع !
سگ‌ها بعد از خیس شدن در حمام دنبال مکانی برای تکاندن خود هستن . این کار باعث پاشیدن آب زیادی به اطراف و شما می‌شود. اگر برای شما امکان دارد، مدت کوتاهی از حیوان فاصله بگیرید تا این کار رو انجام بده . سگ ها به دلیل ساخنار چند لایه پوست و مو پس از از شست و شو حجم زیادی آب در  بین بافت مویی خود حبس میکنند و چنانچه شما سگ رو از محیط گرم به محیط دیگر ببرید به سادگی ممکنه سرما بخورن پس بنابر این ابتدا با حوله آب اضافی رو بگیرید و به وسیله سشوار کامل خشک کنید و سپس سگ رو به محیط دیگه انتقال بدید.

پیروز و موفق باشید
محسن امینی


ثبت دیدگاه